Zakonom uređuje postupak prinudnog ostvarivanja potraživanja i obezbeđenja istih
Skupština Republike Srbije usvojila Zakon o izvršenju i obezbezbeđenju koji stupa na snagu 17. maja 2011. Zakon će se primenjivati od 17. septembra 2011. godine, osim odredbi o sudskim izvršiteljima koje će se primenjivati po isteku jedne godine od dana stupanja na snagu.
Ovim Zakonom se uređuje postupak prinudnog ostvarivanja potraživanja i obezbeđenja potraživanja, na osnovu domaće ili strane izvršne ili verodostojne isprave. Uređuje se i sprovođenje izvršenja i obezbeđenja, kao i uslovi za obavljanje delatnosti izvršitelja.
Zakon definiše nadležnost suda i izvršitelja, rokove izvršenja i redosled namirenja na osnovu izvršne isprave i to:
Sredstva izvrÅ¡enja radi ostvarenja novÄanog potraživanja su: prodaja pokretnih stvari, prodaja nepokretnosti, prenos novÄanog potraživanja, prenos potraživanja za predaju pokretnih stvari ili nepokretnosti, unovÄenje drugih imovinskih prava, prenos sredstava koja se vode na raÄunu kod banke, prodaja akcija i prodaja udela u privrednim subjektima.
Sredstva izvrÅ¡enja radi ostvarenja nenovÄanog potraživanja su: predaja pokretnih stvari, ispražnjenje i predaja nepokretnosti, izvrÅ¡enje obaveze Äinjenjem, neÄinjenjem ili trpljenjem, izvrÅ¡enje odluka iz porodiÄnih odnosa, izvrÅ¡enje radi vraćanja zaposlenog na rad, izvrÅ¡enje odluke o deobi stvari, upis u javne knjige i izdejstvovanje izjave volje.
Predmeti izvrÅ¡enja su stvari i prava na kojima se može sprovesti izvrÅ¡enje radi ostvarivanja potraživanja, osim predmeti stvari izvan prometa, stvari koje zakon iskljuÄuje, objekti, oružje i oprema namenjeni odbrani i bezbednosti države.
U drugom delu Zakona donose se opšte odredbe o postupku izvršenja.
IzvrÅ¡itelji postupaju iskljuÄivo na osnovu podnesaka i drugih pismena, na osnovu sudske odluke i opÅ¡teg ovlašćenja izvrÅ¡nog poverioca.
OdreÄ‘ena je procedura dostavljanja podneska izvrÅ¡nom dužniku, pravnim i fiziÄkim licima, vraćanje na preÄ‘aÅ¡nje stanje, izuzeće sudija i predloga izvrÅ¡enja i troÅ¡kovi postupka.
Odluke u izvrÅ¡nom postupku donose se u obliku reÅ¡enja ili zakljuÄka.
Rešenjem o izvršenju dozvoljava se izvršenje na imovini izvršnog dužnika, pod uslovima i obimu određenim Zakonom.
ZakljuÄkom suda odreÄ‘uje se sprovoÄ‘enje pojedinih radnji i upravlja postupkom.
U rešenju o izvršenju moraju biti navedeni: sud, izvršni poverilac, izvršni dužnik, izvršna, odnosno verodostojna isprava, potraživanje izvršnog poverioca, pouka o pravnom leku, kao i drugi podaci potrebni za sprovođenje izvršenja.
U reÅ¡enju o izvrÅ¡enju navode se sredstvo i predmet izvrÅ¡enja, ako su oznaÄeni u predlogu za izvrÅ¡enje.
PredviÄ‘en je prigovor kao pravni lek na izvrÅ¡no reÅ¡enje ali su definisani i razlozi prigovora . O prigovru raspravlja veće od troje sudija, istog suda koji je odluÄivao u prvom stepenu.
IzvrÅ¡ni poverilac koji je pokrenuo postupak izvrÅ¡enja, odnosno obezbeÄ‘enja može pred sudom da podnese zahtev za dobijanje izjave o imovini izvrÅ¡nog dužnika, kada se obaveza izvrÅ¡nog dužnika sastoji u novÄanim davanjima.
Sud donosi rešenje kojim nalaže izvršnom dužniku da pristupi u sud radi davanja izjave o imovini ili da u roku koji ne može biti duži od pet radnih dana dostavi sudu izjavu o imovini.
Ako izvrÅ¡ni dužnik ne postupi po nalogu suda biće kažnjen. NovÄana kazna se može izreći fiziÄkom licu, kao i odgovornom licu u pravnom licu ili u državnom organu, u iznosu od 10.000 dinara do 200.000 dinara, a pravnim licima u iznosu od 100.000 dinara do 2.000.000 dinara.
NovÄana kazna ponovo će se izreći, ako izvrÅ¡ni dužnik ne postupi po ponovljenom nalogu suda, odnosno izvrÅ¡itelja ili nastavi da postupa protivno zabrani. Ponovo izreÄena kazna se po pravilu izriÄe u povećanom iznosu.
Sud vodi knjigu izvršnih dužnika i zbirku isprava.
Knjiga izvrÅ¡nih dužnika sadrži evidenciju sa podacima o izvrÅ¡nom dužniku, osnovu upisa, datumu upisa, reÅ¡enju kojim je naložen upis i evidencionom broju pod kojim se izjava Äuva u zbirci isprava.
Sud je dužan da zainteresovanom licu omogući uvid u knjigu izvršnih dužnika ili dostavi obaveštenje o upisu određenog lica u knjigu izvršnih dužnika, vremenu i osnovu tog upisa, u roku od pet radnih dana od dana prijema zahteva.
Sud sprovodi izvršenje po službenoj dužnosti kada su za to ispunjeni uslovi propisani zakonom. Postupak sprovođenja izvršenja od strane izvršitelja pokreće se predlogom izvršnog poverioca.
IzvrÅ¡ni postupak okonÄava se obustavom ili zakljuÄenjem.
Sud obustavlja izvršenje:
Ako je postupak izvrÅ¡enja zapoÄet kod izvrÅ¡itelja, postupak izvrÅ¡enja pred izvrÅ¡iteljem će se obustaviti, ako izvrÅ¡ni poverilac promeni izbor o naÄinu sprovoÄ‘enja izvrÅ¡enja tako Å¡to predloži da izvrÅ¡enje sprovede sud.
Izvršni dužnik može u svakoj fazi izvršnog postupka, ali najkasnije do prvog nadmetanja za prodaju predmeta izvršenja ili pre dosuđenja stvari izvršnom poveriocu, da izmiri dug, zajedno sa ugovorenom, odnosno zakonskom zateznom kamatom i troškovima izvršnog postupka koji su nastali do trenutka izmirenja duga.
IzvrÅ¡ni dužnik i izvrÅ¡ni poverilac mogu se sporazumeti da se dug isplati na rate i o tome dostaviti sporazum overen u sudu, u kom sluÄaju će se izvrÅ¡ni postupak obustaviti po službenoj dužnosti.
Odlukom o obustavi izvrÅ¡enja ukinuće se i sprovedene izvrÅ¡ne radnje, ako se tim ne dira u steÄena prava trećih lica.
Po namirenju izvrÅ¡nog poverioca donosi se odluka o zakljuÄenju izvrÅ¡nog postupka.
Kada je izvršenje već sprovedeno, izvršni dužnik može sudu podneti predlog za protivizvršenje, zahtevajući da mu izvršni poverilac vrati ono što je izvršenjem dobio i određujući sredstvo izvršenja, ako je:
Predlog za protivizvrÅ¡enje može se podneti u roku od 15 dana od dana dostavljanja odluke izvrÅ¡nom dužniku, odnosno u roku od 15 dana od dana okonÄanja izvrÅ¡nog postupka ako je izvrÅ¡ni dužnik u toku izvrÅ¡nog postupka dobrovoljno izmirio poverioÄevo potraživanje.
U delu tri Zakona, IzvrÅ¡enje radi naplate novÄanog potraživanja, odreÄ‘ena je nadležnost suda, postupak izvrÅ¡enja, izuzimanje od izvrÅ¡enja i namirenja, u sluÄajevima kada se isto sprovodi nad razliÄitim oblicima svojine:
U Äetvrtom delu Zakona reguliÅ¡u se izvrÅ¡enja radi ostvarivanja nenovÄanog potraživanja:
Zakon dalje reguliÅ¡e posebni postupak za namirenje potrživanja po osnovu komunalnih i sliÄnih usluga.
Pored izvršenja Zakon uređuje i pitanja obezbeđenja.
Kao sredstva obezbeđenja mogu se odrediti založno pravo na stvarima i pravima na osnovu izvršne isprave, sticanje založnog prava na nepokretnim i pokretnim stvarima na osnovu sporazuma stranaka, prethodne mere i privremene mere.
Na kraju Zakona reguliše se status izvršitelja, uslovi za imenovanje i razrešenje izvršitelja, njihov rad, ovlašćenja i dužnosti ali i odgovornosti izvršitelja.
Komora je profesionalno i neprofitno udruženje u koje se udružuju svi izvršitelji i zamenici upisani u imenik.
Komora:
Nadzor nad zakonitošću rada izvrÅ¡itelja vrÅ¡i Ministarstvo, po službenoj dužnosti ili na predlog predsednika suda za Äije podruÄje je izvrÅ¡itelj imenovan, predsednika Komore, kao i po inicijativi stranaka i uÄesnika u postupku.
Ministarstvo je ovlašćeno da:
Nadzor nad radom izvršitelja obavlja i Komora.
Komora obavlja nadzor po službenoj dužnosti, najmanje jedanput godišnje.
Komora može obaviti nadzor i po pritužbama stranaka i uÄesnika u postupku.
Zakon o izvršenju i obezbezbeđenju objavljen je u Službenom glasniku RS broj 31 od 09.05.2011. godine. Stupa na snagu 17. maja 2011. a primenjivaće se od 17. septembra 2011. godine, osim odredbi o sudskim izvršiteljima koje će se primenjivati po isteku jedne godine od dana stupanja na snagu Zakona.
Zakon o izvršenju i obezbeđenju dostupan je na sajtu www.knjigovodstvo.rs u delu Propisi > Ostali propisi